V dětské skupině Doupátko, vycházíme z toho, že se dítě nejlépe učí nápodobou a na základě tzv. dovednostního tréninku (časté opakování určité činnosti tak dlouho, až si ji dítě podvědomě osvojí). Dětem předáváme elementární dovednosti, rozvíjíme je po všech stránkách a společně se učíme základním sociálním a hygienickým návykům. U každého dítěte je brán ohled na jeho individuální potřeby a dovednosti. Pečující osoby jdou dětem příkladem, chovají se k dětem citlivě, trpělivě, důsledně a spravedlivě.
Nabízíme:
- chápající a láskyplný přístup dospělých k dětem,
- prostředí přizpůsobené i nejmenším dětem – bezpečné, strukturované,
- program hraní a podpory rozvoje dětí v oblastech výtvarné, hudební i tělesné činnosti uzpůsobené i dětem mladším tří let,
- pomůcky, hračky a materiál uzpůsobený věku dětí
- odpočinkový koutek,
- cílem je rovněž prostřednictvím hry a zábavy docílit vytvoření zcela přirozeného prostředí, ve kterém se dítě bude cítit dobře
témata plánu výchovy a péče
1. integrovaný blok (září) „Vítáme vás kamarádi“
hlavní cílem prvního bloku je seznámit děti s prostředím centra, novými kamarády a tetami (chůvami)
snaha o začlenění do kolektivu a zvládnutí odloučení od rodičů
nalézt důvěru k tetám, poskytnout dětem pocit bezpečí a jistoty
vytvoření společných pravidel – k pohodovému, příjemnému a bezpečnému soužití
CÍL:
- vnímání a pozorování života kolem sebe
- dodržování vysvětlených a pochopených pravidel vytvořených DS, pravidel slušného chování usměrňování svých požadavků vůči jiným
- rozvoj dorozumívacích schopností a spolupráce s blízkými lidmi a dětmi
- zná jména svých kamarádů
- rozvoj kooperace mezi dětmi
- zná své jméno, značku v DS, pohlaví
- umí požádat o hračku, dělí se o hračky
2. integrovaný blok (říjen) „Ve zdravém těle zdravý duch“
trénink sebeobsluhy (mytí rukou, použití WC, stolování aj.)
pojmenovávání částí těla
poznáváme své smysly
co nám prospívá, co škodí
CÍL:
- dodržuje přiměřenou čistotu při stolování
- umí použít záchod, umýt si ruce, obličej, utřít si ruce i obličej
- umí částečně používat kapesník
- umí se s dopomocí svlékat, oblékat, zouvat a obouvat

3. integrovaný blok (listopad) „Barevným podzim“
seznámení se střídání ročního období
rozlišování základních barev
les, přírodniny
CÍL:
- navlékaní (např. těstovin), trhaní papíru, rozepínání knoflíků
- zdokonalování rytmu chůze s připojením paží
- chůze v rytmu dle např. bubínku (různé tempo)
- chůze s přenášením předmětů
- překračování lana, chůze po čáře
- vnímání a pozorování života kolem sebe
- vytváření pěkného a pozitivního vztahu k místu, ve kterém dítě žije
- zdokonalování lezení po čtyřech, plížení
4. integrovaný blok (prosinec) „Vánoce, Vánoce přicházejí“
zvyky a lidové tradice (Mikuláš, Advent, Vánoční svátky, Nový rok)
lidová řemesla
povídání o svých přání i o přání druhých (co si přeje maminka, tatínek sourozenec nejen pod stromeček)
poznávání kouzla pohádek, knih – rozvoj fantazie
CÍL:
- navozování radostné nálady při přípravě svátků
- podněcovat děti k pozorování, rozvoj spontánní tvořivosti, radost z tvoření a objevování, rozvíjení smyslu pro krásno
- vytváření pěkného a pozitivního vztahu k místu, ve kterém dítě žije
- odpovídá na otázky, vyjadřuje se v jednoduchých větách
5. integrovaný blok (leden) „Paní zima kraluje“
Tři králové
experimentujeme s ledem a sněhem
zimní sporty
život v zimě – ve městě, ve světě zvířat
CÍL:
- podněcovat k vyhledávání zajímavého kolem nás
- pozorování kolem nás
- vnímání a pozorování života kolem sebe
- rozvoj dorozumívacích schopností a spolupráce s blízkými lidmi a dětmi
- rozvoj kooperace mezi dětmi
- krátkodobě se soustředí na hru, pohádku
6. integrovaný blok (únor) „Pane karneval pojďte dál“
příprava na karneval – masky, výzdoba
svět pohádkových hrdinů a zvířátek
masopust – povídání o něm
vyjádření emocí gestem, pohybem
CÍL:
- Vytvoření schopnosti orientace v prostoru
- vytvoření dovedností základních postojů a poloh cvičení a zdokonalování v jejich přesnosti a provedení
- z/do nízkých překážek bez držení
- slalom
- nápodoba vertikální, horizontální a kruhové čáry
- modelování válečku, kuličky, placky, stavby z kostek, výtvarné činnosti s různým materiálem a technikami
7. integrovaný blok (březen) „Těšíme se na jaro“
upevňování kladného vztahu k živé i neživé přírodě
mít povědomí o významu životního prostředí, učit se ho chránit, mít vztah k místu a prostředí, ve kterém žiji
pojmenování zvířat a rostlin v okolí centra či na vycházkách
změny počasí
CÍL:
- chápe jednoduché označení času (potom, ráno, večer, brzy, hned, pomalu, rychle)
- přelézání a podlézání překážek
- strachový tunel, dětské průlezky s dopomocí
- podněcovat k vyhledávání zajímavého kolem nás
- pozorování kolem nás
8. integrovaný blok (duben) „Velikonoce“
příprava na velikonoční svátky, seznámení s jejich významem, zvyky a tradicemi
zvířata a jejich mláďata
vyprávění příběhů, které se váží na 30. dubna
měsíc bezpečnosti na silnici – duben – správná chůze ve dvojicích, bezpečné přecházení silnice
CÍL:
- umí požádat o hračku, dělí se o hračky
- navozování radostné nálady při přípravě svátků
- podněcovat děti k pozorování, rozvoj spontánní tvořivosti, radost z tvoření a objevování, rozvíjení smyslu pro krásno
- vytváření pěkného a pozitivního vztahu k místu, ve kterém dítě žije
- podněcovat k vyhledávání zajímavého kolem nás
- přelézání a podlézání překážel
- strachový tunel, dětské průlezky s dopomocí
9. integrovaný blok (květen) „Moje rodina“
svátek matek (8.5.), den rodin (15.5.), den otců (třetí neděle v červnu)
role v rodině – modelové situace
druhy povolání – jejich specifika, práce s představou, čím by děti chtěly být
CÍL:
- mluví o sobě v 1. osobě jednotného čísla
- slovně vyjádří své potřeby, přání
- poprosí, pozdraví, poděkuje
10. integrovaný blok (červen) „Na zahrádce, louce, u rybníka“
prezentace, jak vypadá zahrada zahrádkaře, co lze na zahradě pěstovat
co mají na zahrádce děti či jejich prarodiče
luční kvítí, život lučních broučků
život u rybníka, bezpečnost u vody
CÍL:
- chápe jednoduché označení času (potom, ráno, večer, brzy, hned, pomalu, rychle)
- rozvoj schopností opakovaně krátce (10-15 sek.) běžet
- rozvoj schopnosti střídat běh-sed-dřep-leh apod.
- vnímání a pozorování života kolem sebe
- rozvoj kooperace mezi dětmi
11. integrovaný blok (červenec) „Letní radovánky“
letní sporty
námětová hra – táboření
hry s vodou
CÍL:
- z automatizování harmonizace celého těla při běhu (paže)
- běžet na smluvený signál
- přeskakování z nohy na nohu
- seskok z 20-30 cm na měkkou podložku
- s dopomocí uklízí hračky na své místo
- vnímání a pozorování života kolem sebe
- rozvoj kooperace mezi dětmi
12. integrovaný blok (srpen) „Cesta kolem světa“
seznámení s dopravními prostředky
poznáváme ČR – památky, města, řeky, hory
fantazijní výlety do různých koutů světa
CÍL:
- vyskočí do výšky, sounož i do dálky
- zvládnutí překážek na zemi i těsně nad zemí
- vytváření pěkného a pozitivního vztahu k místu, ve kterém dítě žije
- podněcovat k vyhledávání zajímavého kolem nás
- pozorování kolem nás
- podněcovat děti k pozorování, rozvoj spontánní tvořivosti, radost z tvoření a objevování, rozvíjení smyslu pro krásno
V každém integrovaném bloku děti vedeme k rozvoji rozumových schopností (myšlení, fantazie, tvořivost, zrakové i sluchové vnímání), komunikační schopnosti, jemné a hrubé motoriky. Zpíváme dětské písničky, říkanky, posloucháme pohádky a vyprávíme příběhy. Využíváme pohybových aktivit, dechových cvičení pro zdravý rozvoj dítěte.

Očekávané výstupy plánu výchovy a péče
- Dítě a jeho tělo
Vytvoření schopnosti orientace v prostoru
vytvoření dovedností základních postojů a poloh cvičení a zdokonalování v jejich přesnosti a provedení
Jemná motorika
navlékaní (např. těstovin), trhaní papíru, rozepínání knoflíků,
nápodoba vertikalní, horizontální a kruhové čáry
modelování válečku, kuličky, placky, stavby z kostek, výtvarné činnosti s různým materiálem a technikami
Sebeobsluha
dodržuje přiměřenou čistotu při stolování
umí použít záchod, umýt si ruce, obličej, utřít si ruce i obličej
umí částečně používat kapesník
umí se s dopomocí svlékat, oblékat, zouvat a obouvat
Chůze
zdokonalování rytmu chůze s připojením paží
chůze v rytmu dle např. bubínku (různé tempo)
chůze s přenášením předmětů
překračování lana, chůze po čáře
z/do nízkých překážek bez držení
slalom
Běh
z automatizování harmonizace celého těla při běhu (paže)
běžet na smluvený signál
rozvoj schopností opakovaně krátce (10-15 sek.) běžet
rozvoj schopnosti střídat běh-sed-dřep-leh apod.
Skok
přeskakování z nohy na nohu
seskok z 20-30 cm na měkkou podložku
vyskočí do výšky, sounož i do dálky
zvládnutí překážek na zemi i těsně nad zemí
Lezení
zdokonalování lezení po čtyřech, plížení
přelézání a podlézání překážel
strachový tunel, dětské průlezky s dopomocí
2. Dítě a jeho psychika
mluví o sobě v 1. osobě jednotného čísla
zná své jméno, značku v DS, pohlaví
slovně vyjádří své potřeby, přání
umí požádat o hračku, dělí se o hračky
poprosí, pozdraví, poděkuje
s dopomocí uklízí hračky na své místo
zvládne třídit hračky dle čtyř základních barev
chápe jednoduché označení času (potom, ráno, večer, brzy, hned, pomalu, rychle)
krátkodobě se soustředí na hru, pohádku
odpovídá na otázky, vyjadřuje se v jednoduchých větách
3. Dítě a ten druhý
vnímání a pozorování života kolem sebe
dodržování vysvětlených a pochopených pravidel vytvořených DS, pravidel slušného chování, usměrňování svých požadavků vůči jiným
rozvoj dorozumívacích schopností a spolupráce s blízkými lidmi a dětmi
zná jména svých kamarádů
rozvoj kooperace mezi dětmi
4. Dítě a společnost
navozování radostné nálady při přípravě svátků
podněcovat děti k pozorování, rozvoj spontánní tvořivosti, radost z tvoření a objevování, rozvíjení smyslu pro krásno
5. Dítě a svět
vytváření pěkného a pozitivního vztahu k místu, ve kterém dítě žije
podněcovat k vyhledávání zajímavého kolem nás
pozorování kolem nás
